Sundhedsfordelene ved rødvin

Rødvin har været en del af sociale, religiøse og kulturelle begivenheder i hundredvis af år. I middelalderens klostre mente man, at deres munke levede længere delvis på grund af deres regelmæssige, moderate vinindtag.

I de senere år har videnskaben antydet, at der kan være sandhed i disse påstande, men hvad skyldes det?

Hvorfor kan rødvin have sundhedsfordele?

Rødvin kan få sine sundhedsmæssige fordele fra dets indhold at antioxidanter, samt fordi det virker antiinflammatorisk og lipidregulerende.

Rødvin, som er lavet af knuste mørke druer, er en relativt rig kilde til resveratrol, der er en naturlig antioxidant i druenes hud.

Antioxidanter reducerer oxidativ stress i kroppen. Oxidativt stress har klare forbindelser med mange sygdomme, herunder kræftformer og hjertesygdomme.

Der er mange sunde, antioxidantrige fødevarer, herunder frugter, nødder og grøntsager. Hele druer og bær er en bedre kilde til resveratrol end rødvin, og på grund af de sundhedsmæssige risici forbundet med at drikke alkohol, er det nok mere sundt at drikke antioxidanter fra fødevarer end at drikke vin.

Det skal dog pointeres, at der skal en masse rødvin til for, at du får resveratrol nok til at det har en effekt, hvilket altså kan gøre mere skade end gavn.

Rødvins påvirkning af hjertet

Mange undersøgelser gennem årene har vist en positiv sammenhæng mellem et moderat indtag af rødvin og god hjertesundhed.

Nye studier viser, at det at drikke rødvin er forbundet med en lavere risiko for hjertekarsygdom, som er blandt de største årsager til sygdom og død i Danmark

Der er kan dog være andre faktorer der spiller ind på dette resultat. For eksempel kan folk, der drikker rødvin i moderation, også følge en mere sund livsstil eller en middelhavsdiæt.

Desuden kan et overskydende indtag af alkohol ligeledes skade hjertet. Dermed gør du altså klogest i at følge sundhedsstyrelsens retningslinjer for indtag af alkohol.

Rødvin og søvn

Flere gør brug af det gamle husråd, om at drikke en godnat-bajer, inden de skal i seng, med den overbevisning om at det vil hjælpe dem med at sove.

Alkohol bør dog ikke bruges som sovemiddel, idet effekten af alkoholen kun er kortvarig. Den kan tilmed give søvnforstyrrelser, og være skyld i, at du ikke kommer i en dyb søvn, og får sovet ordentligt ud. Dermed vil du opleve at du ikke vil føle dig udhvilet resten af dagen.

Det kan derimod tilrådes at gøre brug af CBD-olie, hvis du har søvnproblemer. På cibdolcbd.dk finder du forskellige CBD-olier, der kan hjælpe dig med eventuelle søvnproblemer.

Rødvin og blodtryk

Undersøgelser fortaget af American Heart Association viser at det førnævnte antioxidant resveratrol i rødvin, kan sænke blodtrykket og øge niveauerne af HDL-kolesterol, der er det gode kolesterol.

I 2006 rapporterede forskere desuden, at rødvinforbindelser kaldet procyanidiner hjælper med at holde blodkarrene sunde.

Mange oplever at slappe mere af, når de drikker vin, hvilket altså stemmer overens med at vin kan sænke blodtrykket. Dermed kan rødvin muligvis hjælpe folk med forhøjet blodtryk, hvis det indtages i mindre mængder. Det er nemlig vigtigt at bemærke at for meget alkohol kan have en negativ og modsat effekt, og altså forårsage forhøjet blodtryk, samt en uregelmæssig hjerterytme.

Rødvin og tarmsundhed

Undersøgelser rapporterer, at polyfenoler fra rødvin og druer kan forbedre tarmmikrobiotaen, hvilket bidrager til en sund tarm.

I henhold til 2012-undersøgelser kan rødvinforbindelser også fungere som prebiotika, som øger sunde tarmbakterier.

Imidlertid er forskningen begrænset, og der er brug for flere undersøgelser på området, før der er et ensidigt svar på rødvins påvirkning af tarmsundheden.

Thomas Poulsen

Mit navn er Thomas og arbejder til daglig som sommelier. Min viden om vine har jeg opnået gennem mit arbejde, min store passion for vine og min uddannelse. Hvis du har yderligere spørgsmål til artiklen, kan du altid kontakte mig, så gør jeg mit bedste for at hjælpe dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *